top of page
  • Writer's picture-

Shabbat Chol Hamoed Dvar Torah

Updated: Apr 15, 2020

The famous Rashi on the word Tzav, describes that commandments should be performed with speed and fulfilled for generations to come.

The Midrash on Parashat Bo equates the matza that we eat on Pesach to mitzva. The reason is that in Hebrew the words matzot and mitzvot are written with identical letters. Hence, the pasuk in Shemot 12:17, "u'shmartem et hamatzot" also teaches us to preserve and observe the mitzvot.

In essence, the Torah instructs us that just like we may not leave dough for longer than eighteen minutes or it will become chametz, so, too, if a mitzva comes our way, we mustn't miss the opportunity to fulfill it. (The word l'hachmitz literally means "miss out.") This is the deeper explanation of our freedom. True freedom is about utilizing the time we have on earth to make this world a better place, by fulfilling God's will swiftly and for subsequent generations.

Paradoxically, true freedom comes from within the confines of our commitment as Avdei Hashem. A simple flat piece of matza suggests that the most fundamental actions should be our focus. The matza symbolizes the opportunity we should not ignore – the reason we were put on this earth – to live a life of meaning and mitzvot.

The Maharil explains that Pesach night is called "seder" because it illustrates how everything that happens to us as a nation, from Yetziat Mitzraim, until today, is not accidental. There is an order to this world, though not one we always understand. These past few weeks, since the outbreak of the Corona virus, God has taught us a lesson in humility and has reminded us that Pesach is a time for personal and public reflection and introspection.

May we strive to utilize our time correctly, to enhance our connection to HKBH and to those closest to us, and perform as many mitzvot as we possibly can.


Warm wishes for a healthy and happy continuation of chag.

Shabbat Shalom, Harav Yosef Ote.

הרש"י המפורסם בתחילת פרשת צו, בו כתוב שאין צו אלא לשון זירוז מיד ולדורות, מלמד שמצוות צריכות להיעשות בזריזות ובמשך כל הדורות הבאים.

המדרש בפרשת בא משווה את הַמַּצָּה שאנו אוכלים בפסח לְמִצְוָה. הסיבה לכך היא שבעברית המילים מַּצּוֹת וְ- מִצְּוֹת (מִצְווֹת) כתובות באותיות זהות. לפיכך, הפסוק בפרשת שמות 12:17 "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַמַּצּוֹת" מלמד אותנו גם לשמור על הַמִּצְווֹת בנוסף לשמירת הַמַּצּוֹת.

בעצם המסר החשוב של התורה הוא, שכמו שיש מצווה לשמור את המצות שלא תחמיצנה (עד 18 דקות), כך, כאשר מצווה באה לידינו, אסור לנו להחמיץ את ההזדמנות לקיים אותה. זהו ההסבר היותר עמוק לחירות עם ישראל. חירות אמיתית היא השימוש הנכון בזמן הקצוב לנו כדי להפוך את העולם הזה למקום טוב יותר, על ידי הגשמת רצון ה', בזריזות, ובמשך הדורות הבאים.

באופן פרדוקסלי, החירות אמיתית באה מתוך גבולות המחויבות שלנו כעבדי ה'. פיסת מצה פשוטה ודקה מרמזת על כך שההתמקדות שלנו צריכה להיות בפעילויות הבסיסיות ביום-יום. המצה מסמלת את ההזדמנות שאסור לנו להתעלם ממנה. הסיבה שנוצרנו זה כדי לחיות חיים של משמעות על ידי קיום המצוות.

המהרי"ל מסביר שליל הפסח נקרא "סדר" משום שהוא ממחיש כיצד כל מה שקורה לנו כאומה, ממצרים ועד היום, אינו מקרי. יש סדר בעולם הזה, למרות שאנחנו לא תמיד רואים או מבינים אותו. בשבועות האחרונים, מאז התפרצות נגיף הקורונה, הקב"ה לימד אותנו שיעור בענווה והזכיר לנו שפסח הוא זמן להתעמקות אישית וציבורית ולהתבוננות פנימית.

שנזכה לנצל את הזמן שיש לנו בצורה נכונה. יחד נשתדל לא להחמיץ את ההזדמנויות לשיפור הקשר שלנו עם הקב"ה ולאלה הקרובים אלינו, ולקיום מצוות רבות ככל יכולתנו


איחולים לבביים להמשך חג בריא ושמח.


שבת שלום,

הרב יוסף אות.

53 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page